13

een stad met een hart voor de jeugd? gewoon doen.

13.1. Inleiding

Jongeren zijn over het algemeen zeer kritische wezens. Ze zijn terecht gehecht aan hun eigenheid en hun eigenwaarden. Het is misschien wel de moeilijkste doelgroep om een gedragen beleid voor te voeren. Om die reden is inspraak en participatie heel belangrijk. Die inspraak gaat voor liberalen verder dan de Jeugdraad. Deze laatste is trouwens een volwaardige partner van het stadsbestuur.


13.2. Stem

Voor Open Vld is een jeugdbeleid ook veel meer dan de bouw van een fuifzaal. Jongeren zijn met veel meer bezig dan uitgaan. Laat ons de jongeren vooral niet onderschatten op dat vlak. Daarom is inspraak op permanente basis belangrijk. Een losstaand participatietraject is voor Open Vld schijnparticipatie.

Jongeren gaan mee beslissen. Misschien zelfs over het besteden van een bepaald deel van het jeugdbudget. Laat hen zelf keuzes maken en beslissen hoe ze een deel van het werkingsbudget besteden. Wanneer jongeren weten dat naar hun stem geluisterd wordt, zal de participatiegraad ook daadwerkelijk stijgen.


13.3. Ruimte

Jongeren hebben vooral ruimte nodig. Een ruimte om te sporten, om samen te zijn, om zich creatief uit te leven. Dit hoeft niet per definitie synoniem te zijn van een jeugdhuis. Bij de inrichting van het openbaar domein kan rekening gehouden worden met hun wensen. Banken, picknicktafels, sportvelden, … zijn maar enkele voorbeelden. Maar ook onze grote troef, het strand, kan aandacht hebben voor de jeugd. Denken we hierbij aan een sportstrand.


13.4. Ruimte voor talent

Het sport-, spel- , cultuuraanbod voor jonge kinderen in Oostende is mooi. Voor 12-plus valt er plots een leegte. Hier is binnen cultuur, toerisme, sport, … een ‘jeugdreflex’ noodzakelijk. We kunnen talent aanwakkeren door ruimtes en materiaal ter beschikking te stellen en zo jongeren zichzelf en hun talenten laten ontdekken. Repetitieruimtes, ateliers, … zijn een sleutel tot succes.


13.5. Jeugdverenigingen

De bestaande jeugdverenigingen leveren goed werk. Het belang van de jeugdbewegingen in het jeugdbeleid is groot. Daarom verdienen zij maximale ondersteuning. Het belang van een jeugdbeweging voor het sociaal weefsel is niet te onderschatten. Het engagement, de sociale controle, … zijn belangrijk in de ontwikkeling van elk kind. Een degelijke huisvesting, ondersteuning bij het aanbieden van activiteiten aan haar leden (bijvoorbeeld met een sportkaart, museumkaart, …) kan de werking vereenvoudigen. Ook op het vlak van communicatie en promotie van de verenigingen kan de stad een bijdrage leveren. De campagnes kunnen digitaal. Folders drukken zal jongeren niet overtuigen.


13.6. Uitgaan in Oostende

Het uitgaansleven in Oostende lijkt niet hip. Nochtans is Oostende ‘hot’ wat betreft cultuur en toerisme. Ideaal zou zijn wanneer ook uitgaan in dit plaatje wordt meegenomen. Uitgaan in Oostende kampt met een imagoprobleem. Hoewel er een mooi aanbod is, trekken jongeren vaak naar andere steden. Een sluitend respons op de vraag waarom ze dat doen, is er niet. “Omdat iedereen dat doet”, is het meest gehoorde antwoord. Laat ons Oostende opnieuw op de kaart zetten. Want waar anders kan je overdag genieten van het strand, shoppen in een aangename buurt en ’s avonds uitgaan? Enkel in Oostende!


13.7. Maak uitgaan in Oostende opnieuw hip en trendy

Oostende werd de voorbije jaren op het vlak van toerisme, shoppen en cultuur ‘geboost’. Daartoe werden reclamecampagnes opgezet die de stad in de kijker plaatsen. Laat ons eenzelfde oefening maken voor ons uitgaansbeleid. Vandaag heeft uitgaan in onze stad eerder een slecht imago. De focus wordt te vaak gelegd op incidenten en nooit op wat goed is. Wie regelmatig in de uitgangsbuurt vertoeft, weet beter. Laat ons de uitgangsbuurt als ‘troef’ zien. Promotie en positieve communicatie trekt automatisch mensen aan.

Vandaag draaien deejays platen in winkels, is er Late Night Shopping, … De uitgangsbuurt wordt in dit verhaal niet betrokken. Dit willen we anders. We zetten in op beleving in de ruime zin van het woord. We laten de Langestraat en omgeving ook meeleven met de seizoenen en de thema’s. Wanneer de stad in kerstsfeer ondergedompeld is, nemen we de buurt mee. Dit geldt ook voor andere thema’s. Die aanpak laat de buurt leven.

De promotie van Oostende als ‘stagestad’ en het aantrekken van zogenaamde ‘summerschools’ heeft oog voor de mogelijkheden op het vlak van uitgaan.

Talent van eigen bodem geven we een platform. Vandaag verliezen we veel creatieve jeugd aan studentensteden. DJ’s die bijvoorbeeld in de Overpoort te Gent een plek vinden, trekken we ook aan in eigen stad. Het muziekstopuur is een doorn in het oog van veel uitbaters en feestvierders. Hoewel de proefperiode is ingevoerd met het oog op de veiligheid werkt dit de ontwikkeling van de buurt tegen. Dat een zaak geen nieuwe klanten meer toelaat na een bepaald tijdstip is misschien logisch. Vandaag worden bruisende avonden helaas abrupt gestopt terwijl er op het vlak van veiligheid geen probleem is. In samenspraak met politie, portiersfirma’s en crew zoeken we hier naar een oplossing.


13.8. Geef jongeren een stem

Jongeren verdienen inspraak. Een aantal horeca-uitbaters is voorstander van overleg met de jeugd. Ze pleiten voor overleg met middelbare scholen, eventueel vanaf de tweede graad, waarbij jongeren kenbaar maken wat zij verwachten van een uitgangsbuurt. Op die manier kan de sector inspelen op de wensen en de noden. Tegelijk zien ze het als een manier van sensibilisering. Zij zijn ervaringsdeskundige en kunnen jongeren wijzen op de gevaren van drugs en alcohol. Het stadsbestuur staat in voor de organisatie van dit overleg.

Oostende heeft duidelijk nood aan een fuifzaal. De voorbije maanden zijn hier stappen gezet. We gaan niet onbezonnen te werk. We brengen de noden in kaart en zorgen voor een multifunctionele zaal. Een plek waar ook repetitieruimte voorzien is, waar fuiven allerhande plaats kunnen vinden, waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten. Wij passen voor een locatie waar enkel ruimte is voor 800 mensen zonder meer.

Concreet

2018: creativiteit en participatie zijn de sleutelwoorden. Talent moedigen we aan en geven we kansen. Uitgaan in Oostende wordt in een positief daglicht gesteld. Oostende is wel degelijk the place to be!

2030 – 2050: Oostende is een trendy en hippe stad waar jongeren zich thuis voelen, zich ontplooien en gewoon willen zijn!

>> Ga naar het volgende hoofdstuk: "Oostende, een toeristische topstad? Gewoon doen."