2

oostende, een slimme stad? gewoon doen.

2.1 Inleiding

‘Stilstaan is achteruit gaan’ geldt zeker op het vlak van digitalisering. Het ambitieus digitaal actieplan, opgemaakt bij de start van de vorige legislatuur, werd uitgevoerd. Onder impuls van de liberale schepenen ging Oostende ook mee met de nieuwe trends zoals ‘open data’. Er werd ook hard gewerkt om de digitale kloof verder te dichten. Gratis Wifi, Oostende@internet, … zijn tastbare elementen van dat beleid. We gaan verder op dat pad en schakelen zelfs een versnelling hoger.

Een ‘slimme stad’ dekt veel ladingen. Er bestaan verschillende definities. Voor ons liberalen is een slimme stad een stad waar technologie gebruikt wordt om het dagelijks leven te vereenvoudigen. Data is hierbij de grondstof. ‘Meten is weten’. Centrale vraag is hoe technologie ons vooruit kan helpen. Let op, data kunnen problemen aan het licht brengen die niet noodzakelijk een digitale oplossing vragen. Digitalisering en gebruik maken van technologie is dus geen doel op zich maar een middel om de samenleving vlotter te organiseren.

Het bestuur heeft de plicht ten opzichte van de stad, haar inwoners en haar ondernemers om te investeren in data-geletterd personeel dat de capaciteiten heeft om gegevens kritisch kan analyseren. Anderzijds is het van belang dat ook de bevolking digitaal vaardig is. Daarop inzetten is van groot belang want we willen geen twee snelheden … iedereen krijgt de mogelijkheid om deel te nemen aan onze ‘smart society’.

Oostende promoot digitale toepassingen die het leven van de burgers kan vereenvoudigen. Hierbij denken we aan toepassingen zoals Hoplr die recent gepromoot werd in de stad. We speuren actief de markt af naar mogelijkheden die ingang kunnen vinden in de stad.

Een slimme stad heeft ook vaak een aantrekkingskracht op jonge gezinnen. ‘Kinderen’ en ‘stad’ gaan voor sommigen moeilijk samen. Nochtans gaan ‘kindvriendelijk’ en ‘stad’ hand in hand. Niet alleen door de nabijheid van infrastructuur (sport, cultuur, speelpleinen, zwembad, ….) maar ook door de dynamiek van een stad. Het leven kunnen we voor jonge gezinnen eenvoudiger maken door digitale ingrepen. We spelen die troeven verder uitbouwen en promoten die actief.


2.2. Data-geletterd personeel

Het ICT-team en de cel strategische coördinatie krijgen meer slagkracht. Er wordt data-geletterd personeel aangeworven dat Oostende kan klaar maken voor de toekomst. We zetten in op data-verwerving, data-analyse en het zoeken naar oplossingen. Dit wordt een kerntaak van het bestuur.

Oostende ontwikkelt een ‘smart-city reflex’. Liberalen hebben hier de voorbije legislatuur hard aan de kar getrokken om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Een voorbeeld, bij infrastructuurwerken denken we verder dan vandaag. Wachtbuizen maken een wereld van verschil. Techniek en infrastructuur zijn verweven. Doen we dit niet geraakt onze stad hopeloos achterop. Die reflex wordt een automatisme. Innovatie komt vanuit het hart van de organisatie.

Sensoren laten ons bijvoorbeeld weten waar verkeersdrukte heerst of waar er vrije staanplaatsen zijn. Ook volle vuilnisbakken kunnen op die manier worden gemeld. Het bestuur en externen gaan hiermee aan de slag. We blijven over de landsgrenzen kijken en leren op dit vlak van steden zoals Oslo.


2.3. Samen digitaal

De digitale wereld geeft ons de mogelijkheid om ons leven te vereenvoudigen. Naast wijkapps kan de stad ook investeren in apps die ouders ondersteunen in hun dagdagelijkse drukte. Heel veel ouders lijken een taxidienst op zich om hun kroost tijdig op hun bestemming te krijgen. Een app kan ouders uit de buurt in contact brengen met elkaar om te carpoolen. De stad kan een regierol op zich nemen zodat de veiligheid van de kinderen maximaal gewaarborgd wordt. De opmaak van deze apps gebeurt op een dynamische manier door middel van wedstrijden en het betrekken van scholen en burgers. Wie de burger niet betrekt loopt de kans om voorbij te gaan aan het doel. Een niet gedragen beleid zorgt immers niet voor resultaten.

Er bestaan vandaag ook heel wat toepassingen die buren dichter bij elkaar brengen. Oostende zet deze toepassingen permanent in de kijker. Niet iedereen in de straat heeft een grasmachine of een pastamaker nodig, je kan dit perfect delen met elkaar. Heb je op zaterdagavond om 20 uur nog een ei nodig dan kan je dat via de app vragen in de buurt. Een ideaal instrument dat mensen dichter bij elkaar brengt. Eenzelfde oefening maken we ook voor ondernemers (zie verder).

De combinatie werk en gezin is niet altijd eenvoudig. Daarom faciliteert de stad de plaatsing van een lockersysteem (eventueel met koeling) waar lokale handelaars boodschappen in kunnen plaatsen. Ook pakjes kunnen in de lockers geleverd worden. Die lockers in de nabijheid van scholen of kinderdagverblijven kan een wereld van verschil maken voor jonge gezinnen. De stad biedt ondersteuning bij de uitwerking van dergelijk systeem.

Ook autodelen, bromfietsen delen en fietsdelen kunnen we onder dezelfde noemer plaatsen. Vandaag beschikken veel gezinnen over meerdere wagens. Als we zien hoeveel overbodige kilometer er gemiddeld met de wagen gereden wordt, stellen we vast dat er heel wat beter kan. Autodelen is niet ingeburgerd in onze stad. Ook voor scooters is dit een piste. In steden als Berlijn is dit systeem niet meer weg te denken. Het vraagt een mentaliteitswijziging en zal niet in een dag gerealiseerd kunnen worden. De stedelijke overheid heeft wel de opdracht om mensen hiervan bewust te maken en de infrastructuur te voorzien. Door de strategische inplanting van fietsen kunnen we ook het fietsgebruik stimuleren. Vandaag staan de fietsen vooral aan de rand van de stad. Breng de fietsen ‘in’ de stad en het gebruik zal stijgen.


2.4. Focus op groene energie en mobiliteit

Een slimme stad focust op groene energie. Investeren in zonnepanelen en zelfs windmolens, slimme verlichting … is een taak van de overheid. Onze stad schakelt een versnelling hoger.

Er komt een doordacht laadpuntenplan voor elektrische voertuigen (auto’s, bromfietsen én fietsen). Stimulerende maatregelen om effectief die voertuigen aan te schaffen en te gebruiken is een ander element. Dit hoeft niet onmiddellijk financiële ondersteuning in te houden. Parkeervoordelen voor elektrische wagens zijn een optie.

De stad geeft het goede voorbeeld. Dienstwagens worden maximaal vervangen door elektrische fietsen. Verplaatsingen binnen de stad gebeuren hoofdzakelijk met de elektrische fiets of bakfiets (om kleine hoeveelheden materiaal te vervoeren). Enkel bij wanneer het echt nodig is kiezen we voor een wagen die bij voorkeur elektrisch aangedreven wordt.

We hoeven het warm water niet uit te vinden. Steden als Kopenhagen, Berlijn, Londen en Oslo nemen we onder de loep en de ‘best practices’ nemen we waar mogelijk over. Deze steden zijn koplopers op dit vlak en werken vaak in publiek-private samenwerking om hun doelstellingen te bereiken.

Veel elementen van een ‘slimme stad’ komen terug in de andere thema’s. Toch verdienen deze elementen bijzondere aandacht gelet op het belang voor de toekomst.

Concreet

2018-2024: Oostende zet in op data-geletterd personeel dat de stad aan allerhande analyses onderwerpt. Kleine ingrepen en toepassingen vergemakkelijken het leven van de inwoners en de ondernemingen.

2030: Oostende is een Smart-society in de strikte zin van het woord en aandacht heeft voor zij die niet digitaal vaardig zijn.

>> Ga naar het volgende hoofdstuk: "Oostende, een ondernemende stad? Gewoon doen."