6

oostende, een duurzame stad?

gewoon doen.

6.1. Inleiding

De bescherming van milieu en klimaat staan hoog bovenaan de politieke agenda. De omschakeling naar hernieuwbare energie maken we vandaag. De overgang naar een duurzaam energiemodel is een zaak van ons allen en dus ook voor een lokale overheid. Aan investeren in een energievriendelijke stad hangt een kostenplaatje. We houden rekening met het terugverdieneffect. Dit valt niet alleen in euro’s uit te drukken. De effecten op het klimaat zijn voor iedereen een win. Ook het afvalbeleid vraagt een visie op lange termijn.


6.2. Energie

6.2.1. Energiehuis is prioritaire partner

Vanaf 2019 zijn Energiehuizen een uniek loket waarbij elke burger terecht kan voor alles wat met energie te maken heeft. Zij zijn dus de prioritaire speler. De stad ondersteunt de werking van het Energiehuis Oostende en zorgt voor de promotie van de dienst.

6.2.2. Groene energie en mobiliteit

Bij het ontwarren van de mobiliteitsknoop in de stad nemen we duurzaamheid als leidraad. Een lage emissiezone is ons streefdoel. Oostende mag dan wel aan de zee liggen, ook wij hebben de taak om te waken over de luchtkwaliteit. De installatie van een cameraschild, ANPR-camera’s langs de invalswegen van de stad is een eerste stap. Dit pakken we bij de start van de legislatuur aan.

We zorgen voor een slim laadpuntenplan. Niet enkel voor auto’s maar ook voor bromfietsen en fietsen. Er is aandacht voor de binnenstad, de wijken en de toeristische attractiepunten. Elektrische voertuigen krijgen prioriteit bij parkeren. Wie elektrisch rijdt kan de wagen dichter bij het stadscentrum parkeren.

We gaan in overleg met de taxidiensten. Binnen afzienbare tijd rijden alle taxi’s elektrisch. Enkel voor wie enkel luchthavenvervoer (Brussel) doet kan een uitzondering voorzien worden.

We gaan in overleg met de Lijn om ook het openbaar vervoer groener te maken. Op termijn, wanneer de technologie op punt staat, zetten we in op waterstofbussen.

Het eigen wagenpark van de stad wordt aangepast. We kiezen resoluut voor elektrisch rijden. We snoeien in het wagenpark en investeren in elektrische fietsen en bakfietsen. Verplaatsingen binnen de stad gebeuren standaard met de fiets. Enkel wanneer nodig weer kan gebruik gemaakt worden van een wagen.

6.2.3. Draagvlak creëren voor hernieuwbare energie

Oostende gaat in dialoog met de burgers. We informeren via het Energiehuis over de manier waarop eenieder een rol kan spelen. Ook infomomenten rond participatiemogelijkheden staan regelmatig op de agenda en worden een vast punt op de wijkraden. We zetten in op groepsaankopen. Het schaalvoordeel trekt mensen over de streep.

We maken het voor bedrijven aantrekkelijk om de omschakeling te maken. We stimuleren hen door de lasten op drijfkracht af te schaffen bij investeringen in hernieuwbare energie.

Oostende en het Autonoom Gemeentebedrijf stadskernvernieuwing (AGSO) investeren in het renoveren en het energiezuinig maken van een aantal gebouwen. Die kennis delen we met de burger. We communiceren best practices en zorgen dat mensen geïnspireerd raken. Ook bedrijven nemen we mee in dit verhaal.

6.2.4. Warmtenet

Momenteel wordt hard gewerkt aan de uitbouw van een warmtenet in de stad. Zonder CO2 en andere rookgassen uit te stoten zorgt dit voor grote ecologische winst. De coöperatieve BeauVent investeert samen met 3500 vennoten in dit project. Oostende faciliteert de aanleg en stimuleert de verdere uitbouw.

Bij grote bouwprojecten kijken we verder dan de standaardoplossingen voor individuele verwaring. We moedigen projectontwikkelaars aan om te kiezen voor warmtekrachtkoppeling, warmtepompen, …

We faciliteren de investeringen in hernieuwbare energie. De Vlaamse regering investeerde in nieuwe apparatuur voor de luchthaven. Hierdoor zijn windmolens in Oostende wel een optie. We maken een plan van aanpak en kijken waar windmolens een haalbare kaart zijn. We gaan in overleg met investeerders en moedigen privé-partners aan om die stap te zetten. Als overheid gaan we niet op de rem staan bij geplande investeringen in onder meer windmolens.

6.2.5. Stadspatrimonium

We geven als stad het goede voorbeeld en maken onze gebouwen energiezuinig. Hier zijn nog bergen werk te verzetten. In de voorbije legislatuur is een eerste stap gezet. Bovendien zorgen we dat de inspanningen die we leveren niet zinloos zijn. De warmte mogen we niet laten ontsnappen. We screenen de gebouwen en waar nodig durven we kiezen voor nieuwbouw.

We mogen hierbij gerust wat ambitie tonen en het taboe niet schuwen. Misschien is een nieuw stadhuis wel een oplossing voor de toekomst. Het bestaande gebouw is oud en op. Het is niet alleen weinig functioneel. De energiezuinigheid laat de wensen over. Dat kan elke Oostendenaar met eigen ogen vast stellen. Wie er werkt ervaart dit aan de lijve.

De straatverlichting kan een pak energiezuiniger. De omschakeling naar LED-verlichting bespaart heel wat energie. De link met smart-city is hier sterk (meer verlichting wanneer er tumult is op straat).


6.3. Milieu en afval

6.3.1. Afvalbeleid

We brengen afval zo veel als mogelijk ondergronds. Tijdens de voorbije legislatuur zijn hier stappen gezet. Er komen verspreid in de stad afvalstraten. Dit is een belangrijk element in de strijd tegen de meeuwen. We zetten dit beleid verder.

Huisvuilophaling gebeurt voornamelijk tijdens de ochtend. Vandaag staan veel huisvuilzakken uren op de stoep met alle ellende als gevolg.

We maken een inventaris van de afvalbakken op het openbaar domein en kiezen resoluut voor meer vuilbakken op straat. Vandaag weten wandelaars vaak niet waar ze met hun afval kunnen deponeren. We kiezen voor slimme vuilbakken waarbij sensoren aangeven wanneer deze vol zijn. Op die manier besparen we veel tijd en energie. We vergeten hier ook de wijken niet.

6.3.2. Sluikstorten en kleine criminaliteit

Sluikstorten wordt hard aangepakt. Hiervoor geldt een nultolerantie. Ook peuken vallen hier onder. We gaan niet enkel sanctionerend tewerk maar kiezen ook voor sensibilisering. Dit geldt ook voor afval op de stranden en op onze pleinen.

6.3.3. Sensibilisering

Het gebruik van plastiek zakjes willen we tot een minimum beperken. De Vlaamse Regering legde een verbod op gratis plastiek zakjes op. We kunnen de ondernemers wel aansporen om er geen meer aan te schaffen en uit te kijken naar milieuvriendelijke alternatieven. Ook burgers sporen we aan om steeds een shopper van thuis mee te nemen.

6.3.4. Groen in de stad

Iedereen is gebaat met meer groen in de stad. Meer groen en meer open ruimte kan je creëren door hoogbouw toe te laten. De ontwikkeling op de Oosteroever en het schitterende park dat daar is aangelegd bewijzen dit. Ook in het stadscentrum is dat mogelijk (zie wonen en ruimtelijke ordening).

Het verkeersvrij maken van het Mijnplein doet wagens uit het straatbeeld verdwijnen. De aanleg van een parkje is hier een optie. Dit kan evenwel pas van zodra er randparkings zijn gebouwd.

Concreet

2018: Oostende trekt voluit de kaart van het klimaat. We zetten in op wind, zon en water. Niet alleen de gebouwen worden energiezuinig gemaakt. We passen ons gedrag aan. De mentaliteitswijziging begint bij het bestuur. We bannen de wagen zo veel als mogelijk en maken gebruik van elektrische fietsen. Er is ook aandacht voor sensibilisering.

2030-2050: Oostende is een energie-neutrale stad.

>> Ga naar het volgende hoofdstuk: "Oostende, een bereikbare stad? Gewoon doen."